БЪРЗО, ЛЕСНО, ВКУСНО И ПОЛЕЗНО – за МАГДАНОЗЪТ И ОЩЕ НЕЩО

Отдавна не се бях вихрила в кухнята така. Дали защото бях си наложила всякакви ограничение от това как изглеждам и колко тежа, до това какво и кога да споделям с моите верни почитатели, за да съм максимално полезна.

И ето, времето след отрупани тежки празнични софри и изобилна храна и напитки, когато си казваме „Какво пък, един път в годината може!“, рязко променя ритъма на нашата система – физическото ни състояние-мислите-емоциите ни. Защо? Защото всеки път когато се погледнем в огледалото виждаме последиците от това 360 дни в годината да се ограничаваме какво ядем, как изглеждаме, какво казваме и как реагираме, и рязкото отпускане на юздите за един ден … Е, разпознахте ли се вече? Ако да, то можете да продължите да четете, защото и сега няма да изневеря на себе си и на вас – ще ви дам малко статистически справки за магданоза, с какво е полезен за нас и как да си приготвим бързо, лесно, вкусно и полезно магданозени кюфтенца на фурна. Моята рецепта е добра, защото е без мая и защото е в практични мерки – грамаж. Така де, като кажат „връзка магданоз и лук“ какво точно имат предвид, колко са големи, колко бройки има във връзката …?!

Дълго време консумирах магданозът под форма на салати и сокове, но истински се вдъхнових и от термичнообработената вкуснотия, която е полезна за хора с чувствителна храносмилателна и отделителна система. Аз лично съм си патила от прекаляване и не пожелавам на никого да изпада в такова безпомощно състояние … Както и да е, ето и го негово величество магаднозът.

Магданозът съдържа много и различни витамини и минерали, а не е просто за parsleyукраса на храната.

Магданозът е чудесно средство за изцеление и питателна храна. Повечето хора не осъзнават тези му качества и смятат, че растението се използва главно за декоративна гарнитура. Продължавайте да четете и ще научите за ползите и качествата на магданоза.

Двата най-популярни вида магданоз са къдравия магданоз и италианския плосколистен магданоз. Италианският сорт е по-ароматен и по-малко горчив на вкус, отколкото къдравия. Съществува и друг вид магданоз, известен като вкоренена ряпа (или сорт Хамбург), който се отглеждат поради своите корени, наподобяващи корен на репей. Магданозът принадлежи към семейство сенникоцветни.

Състав на магданоза

Магданозът е сред малкото на брой храни, които съдържат измерими количества оксилати, естествено съдържащи се вещества в растенията, животните и хората. Когато оксилатите станат прекалено концентрирани в телесните течности, те могат да се захаросат и да причинят здравословни проблеми. Поради тази причина хора с вече съществуващи и нелекувани проблеми с бъбреците или жлъчката трябва да избягват консумацията на магданоз.

Магданозът е отличен източник на витамин А,витамин С и витамин К. Той е добър източник на желязо< и фолати.

Летливите маслени компоненти на магданоз включват миристицин, лимонен, юджинол и алфа-тюжен. Съдържащите се в магданоза флавоноиди са апиин, апигенин, крисоериол и лутеолин. Именно тези два вида необичайни компоненти /летливите масла и флавоноидите/, съдържащи се в магданоза, предоставят уникални ползи за здравето.

Витамин А и каротеноиди
Магданозът е богат на витамин А – съдържа 320 IU в супена лъжица, което са 10% от препоръчителната дневна доза. Витамин А е важен за доброто зрение, за растежа на костите и за клетъчния растеж и диференциация. Той помага и за регулирането на имунната система и съдейства на лимфоцитите да се борят по-ефективно с инфекциите.

Освен щедрото количество витамин А, една супена лъжица магданоз съдържа и 192 микрограма бета-каротин – мощен антиоксидант, провитамин А (което означава, че в тялото се превръща в този витамин).

Два други каротеноида в магданоза – лутеин и зеаксантин – помагат за предпазването от макулна дегенерация – очно заболяване, чиито причини са свързани най-вече със стареенето.

Витамин С

В 1 супена лъжица магданоз се съдържат 5,1 мг витамин С (аскорбинова киселина). Водноразтворим, витамин С се освобождава през урината и трябва да бъде приеман често в съответната доза, защото не може да се произвежда и складира от човешкия организъм.

Витамин С е необходим за формирането на колаген, който е нужен за производството на кожни клетки, лигавици, сухожилия и кръвоносни съдове. Освен това е жизнено важен за възстановяването и поддържането на здравето на костите и зъбите.

Витамин С е противовъзпалителен агент и мощен антиоксидант, който отстранява свободните радикали от тялото.

Витамин К

Витамин К е мастноразтворим витамин, нужен за правилното съсирване на кръвта и правилното усвояване на калция от костите. Той се произвежда и в самото тяло от бактериите в червата, но приемът на антибиотици може да доведе до дефицита му.

Витамин К помага за понижаването на риска от костни фрактури, особено при жените след менопаузата, които са изложени на риск от остеопороза. Както всички храни, които съдържат хлорофил, магданозът е богат на витамин К като в една супена лъжица се съдържат 62,3 микрограма.

Магданоз и рак

Магданозът съдържа летливо масло, наречено миристицин, което може да попречи на формирането на тумори в белите дробове, сочат резултатите от изследване, публикувано през октомври 1992 г. в изданието Carcinogenesis. Той съдържа и флаваноидната съставка апигенин, която може да спре растежа на раковите клетки при рак на гърдата, според изследване на университета на Мисури, публикувано вCancer Prevention Research. Салман Хайдер, ръководител на изследването, уточнява, че апигенина (който се намира също така в целината, ябълките, портокалите и ядките) ограничава цялостния брой туморни клетки.

Подобрява храносмилането и хормоналната активност

В ролята си на естествен диуретик магданозът елиминира излишните вещества вещества и токсините в организма и намалява задържането на вода, което от своя страна води до отслабване.

Високото съдържание на ензими подобрява храносмилането на протеините и мазнините и подпомага абсорбирането на хранителните вещества от тялото.

При жените магданозът помага и приПМС, регулира менструалния цикъл и облекчава симптомите на менопаузата като раздразнителност, депресия, изсъхване на кожата и косопад.

Магданозът добавя вкус и питателност към храните

За да се храним по-здравословно и да овкусим ястията си, можем да заменим традиционните подправки като сол и захар с магданоз, предлага Сузана Зик, изследовател в университета на Мичиган. Можем да накълцаме магданоз и да го добавим към повечето сандвичи, салати и супи.

Магданозът придава много приятен вкус на яхниите и сосовете, като е най-добре да се прибавя към края на процеса на готвене. Той е и е прекрасна съставка към прясно изцедени зеленчукови сокове.

Ползи от магданоза

Летливите масла в магданоза и по-специално миристицинът, е доказано че възпрепятства образуването на тумор и в частност, формирането тумор в белите дробове.

Флавоноидите, съдържщи се в магданоза и по-специално лутеолинът, е доказано, че функционират като антиоксиданти, които се съчетават със силно реактивните кислород-съдържащи молекули (наречени кислородни радикали) и помагат за предотвратяването на кислород-базирани увреждания на клетките.

Магданозът е добър източник на фолиева киселина, която е един от най-важните Ввитамини. Макар да играе много роли в организма, една от нейните най-важни роли е по отношение на сърдечно-съдовитезаболявания. От там идва необходимостта от нейното участие в процеса, чрез който тялото конвертира хомоцистеина в доброкачествени молекули.

Магданозът е изключително полезен при лекуването на различните очни заболявания. Възпаления на роговицата на очите, катаракта, конюнктивит, офталмията във различните и форми се лекуват с пресен сок от магданоз, смесен със сок от целина и цикория.

Храните, богати на витамин C, като магданоз, осигуряват на хората защита срещу възпалителен полиартрит, форма на ревматоидения артрит, включваща две или повече стави.

Магданозът се препоръчва при жените с нарушена менструация.

Лесно достъпен и винаги пресен

Можем да сложим китка магданоз във висока чаша с вода, да го покрием и оставим в хладилника – така ще имаме под ръка дълго време прясна подправка. Изсушеният магданоз няма нищо общо с вкуса на пресния. Можем и да си посадим магданоз през пролетта или лятото във влажна и обогатена почва – или в градината, или в саксия в кухнята – и да го оставим да расте на шарена сянка.

Кога трябва да внимаваме с магданоза

Макар че магданозът се счита като цяло за безопасен, бременните трябва да го избягват, защото в големи количества може да предизвика контракции на матката. Освен ако не сме специалисти в разпознаването на ядливите растения, е задължително да си купуваме магданоз от магазина, а не да го берем в дивата природа, защото прилича на няколко разновидности силно отровен бучиниш, който може да доведе дори до летален изход.

Макар и много рядко може да възникнат алергични реакции от магданоза. Ако сме алергични към моркови, целина или копър, е възможно да сме алергични и към него. За да запазим полезния витамин К в магданоза, трябва да избягваме да го замразяваме.

FullSizeRender

Магданозени кюфтета на фурна, ivamiteva.com

РЕЦЕПТАТА: МАГДАНОЗЕНИ КЮФТЕТА НА ФУРНА (за 6 големи бройки)

100 гр нарязан пресен магданоз
2 яйца
200 гр сирене
50 гр лук
5 гр чесън
тънка филийка пълнозърнест хляб, накиснат във вода
копър, смлян черен пипер и ако искате за повече автентичен вкус щипка кимион щипка, къри, щипка куркума, щика шафран

Обърква се всичко. Правят се кюфтета и се подреждат в намазнена тава. Печат се в предварително затоплена фурна на 180 градуса за около 30 минути.

Поднасят се по желание с кисело мляко.

ivamiteva.com
Източници:
здраве.бг
готвач.бг
• „The 150 Healthiest Foods on Earth“; Jonny Bowden; Ph.D., C.N.S., 2007
• University of Michigan Health System: Spice Up Your Health in 2007 with these Savory Tips; Jessica Soulliere; January 2, 2007
• Natural Health Techniques: Benefits of Parsley; Dr. Denice Moffat
• FoodReference.com: Parsley (Petroselinum)
• „Cancer Prevention Research“; Apigenin Prevents Development of Medroxyprogesterone Acetate-Accelerated 7,12-Dimethylbenz(a)anthracene-Induced Mammary Tumors in Sprague-Dawley Rats; Salman M. Hyder, et al., April 19, 2011

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s